ERÖFFNUNGSFILM: LAND HO!

USA/Island 2014; R: Aaron Katz & Martha Stephens; D: Paul Eenhoorn, Earl Lynn Nelson; 95min, DCP, OV
Deutschland-Premiere

Land Ho

Enttäuscht von seinem Leben nach der Pensionierung, bringt Mitch, ein ehemaliger Chirurg, den zurückhaltenden Colin, seinen Ex-Schwager, dazu, mit ihm Ferien in Island zu verbringen. Die beiden streifen durch Reykjaviks Eisbars, trendige Spas und abenteuerliche Restaurants auf der Suche nach der verlorenen Jugend. Doch die weiten und eindringlichen Landschaften Islands lassen sie bald entdecken, dass man nicht vor sich selbst davonlaufen kann – egal, wie weit man davonreist.

You are invited to join two retirees as they fly from their homes in the US for a holiday driving around Iceland in a rented SUV. Mitch is a grizzled former Marine with a taste for loud Hawaiian shirts and a propensity for garrulous sexism. His former brother-in-law Colin is a sad-sack Australian, financially ruined and emotionally distraught after the failure of his last marriage. But as these unlikely travelling companions roam the Icelandic landscape, reflecting poignantly on their lives while still managing to cause some good-natured havoc on the way, co-directors Martha Stephens and Aaron Katz’s delicate and heart-warming comedy soon beguiles us. With wonderfully nuanced performances by Nelson and Eenhoorn, this is a funny, bittersweet portrait of the frustrations and consolations of ageing, underpinned by a boyish sense of mischief. (LFF)

ACTRESS

USA 2014; R: Robert Greene; 88min, DCP, OV
Deutschland-Premiere

Actress

Brandy Burre hatte eine wiederkehrende Rolle in der HBO Serie THE WIRE, beschloss dann aber, ihre Karriere als Schauspielerin zugunsten einer Familie aufzugeben. Als sie ihre Arbeit wieder einzufordert, bricht ihr häusliches Umfeld, so sorgsam wie sorgfältig aufgebaut, zusammen. Mittels Elementen des Melodrama und des Cinéma Verité ist ACTRESS gleichzeitig das intensive Porträt einer sterbenden Beziehung und die Erforschung einer komplexen Frau, die die Rolle ihres eigenes Lebens in einer komplexen und doch bekannten Geschichte spielt. Es ist ein Film über die Hauptrolle in dem Film über dein Leben. Das geschieht, wenn man die Regeln bricht.

Brandy Burre had a recurring role on the TV series THE WIRE before deciding to dedicate herself to the role of housewife with two small children in a New York suburb. Now, in her late 30s, she hopes to return to the limelight. But family life is threatening to collapse, as is the extroverted yet vulnerable Brandy. Who is she really, when not in character? With two lovely children by her side and an unsteady and somewhat dull but friendly partnership with their father, she nonetheless decides to return to her dream of acting. The boundary between identity and performance is constantly shifting in Robert Greene’s intimate and existential film about a charismatic woman’s starring role in her own life. A hybrid film where documentary spontaneity freely borrows elements from one of the most artificial (and American) of genres: melodrama. An enigmatic film about an enigmatic woman. (CPH:DOX)

BELLA VISTA

USA 2014; R: Vera Brunner-Sung; D: Kathleen Wise, Hiroka Matsushima, Fahad Alsaif; 83min, HDCam, OV
Berlin-Premiere

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Eine junge Frau gibt Migranten in einer kleinen Stadt in Montana Englisch-Unterricht. Sie hat ihr gewohntes Umfeld für den befristeten Job in der abgelegenen Gegend aufgegeben. Während ihre Schüler sich mit ihrer neuen Heimat rasch arrangieren und untereinander Kontakte knüpfen, ist die Lehrerin isoliert. Stundenlang wandert sie durch die atemberaubende Landschaft, um der Einsamkeit zu entfliehen und Antworten zu finden auf ihre Lebensfragen. Doch die Natur bleibt stumm und die junge Frau allein – bis ihr die Schüler den Schlüssel für einen Neuanfang beiten. (Filmfest Hamburg)

An English teacher feels isolated in a small town in the American West. Pressured by circumstances beyond her control, she searches the local landscape for answers in long, time-stopping shots; the sound of tires on an unseen highway haunts every frame. In her first feature, Vera Brunner-Sung shows in calm, unembellished scenes a chapter in the life of a woman who arrives in a small town in the Missoula valley in Montana to give English lessons to immigrants, while leading an isolated existence.
In order to escape her restrictive surroundings, she explores the nearby landscape, where she finds only more signs of alienation. However, she keeps up appearances for her students, until finally it is they who hand her the key to a new start. (IFFR)

BURYING THE EX

USA 2014; R: Joe Dante; D: Anton Yelchin, Ashley Greene, Alexandra Daddario; 89min, DCP, OV
Deutschland-Premiere

Burying the ex

Max und Evelyn sind ein ziemlich ungleiches Paar, er arbeitet in einem Shop für Gruselartikel, sie lebt radikal vegan und schreibt an einem Umwelt-Blog. Als sie beschließen zusammenzuziehen, wird die Situation bald unerträglich und Max will sich genervt von seiner Freundin trennen. Doch bevor es dazu kommt, fällt Evelyn einem absurden Unfall zum Opfer. Wer das nun für eine ewige Trennung hält, irrt gewaltig, denn nach wenigen Tagen kehrt Evelyn als reichlich derangierter, übelriechender Zombie in Max’ Leben zurück. Der Rest ist der Fantasie überlassen, die dann noch übertroffen wird. (Viennale)

BURYING THE EX follows Max, all-around nice guy and classic movie buff, and his overbearing but incredibly sexy girlfriend, Evelyn. Their relationship takes a nosedive after Max invites Evelyn to move in and she turns out to be a controlling, manipulative nightmare. Max realizes it’s time to call it quits, but he doesn’t want to hurt her so he stays the course. Fate steps in when Evelyn is involved in a freak accident and dies, leaving Max guilty, single, but eventually ready to mingle. Several weeks later, Max has a chance encounter with Olivia, a cute and funny girl who also loves movies and who just might be his soul mate. But that same night, Evelyn becomes the “Ex Who Wouldn’t Die”— she’s back from the grave as a dirt-smeared undead (and horny) corpse, and she’s crazier about Max than ever. But crazy is the operative word, and Max’s life is turned upside down as his decomposing “Girlfriend from Hell” takes over while he tries to hide her “existence” from Olivia.

COLD IN JULY

USA 2013; R: Jim Mickle; D: Michael C. Hall, Don Johnson, Sam Shepard, Vanessa Shaw; 109min, DCP, OV

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Texas in den 1980er Jahren. Das friedliche Leben des Ehepaars Richard und Ann Dane ändert sich schlagartig, als Richard eines Nachts einen Einbrecher aus Notwehr tötet. Danach wird der Familienvater nicht nur von Schuldgefühlen geplagt, sondern auch mit Russel, dem Vater des Getöteten, konfrontiert. Dieser entpuppt sich als gewaltverherrlichender Ex-Sträfling und sinnt auf Rache, die sich in einer alttestamentarischen Auffassung von Gerechtigkeit zu äußern droht.

COLD IN JULY tells the story of Richard Dane, a small town frame builder from East Texas who is forced to kill a man in self-defense. He then meets Ben Russell, a rough ex-con and the father of the man Dane shot, who is hell-bent on avenging his son’s death. But small town corruption and paranoia turn these bitter enemies into unlikely allies, as the two guilt-stricken fathers begin a search for truth, aided by Dane’s tough-minded wife and a pig-raising detective from the backwoods of Houston. Before it’s all over, they uncover a bigger secret, darker and more dangerous than any of them could have imagined.
Michael C. Hall brings a shell-shocked vulnerability to his portrayal of Dane that contrasts perfectly with the grizzled badasses portrayed by Sam Shepard and Don Johnson. Directed with an excellent eye for the visual poetry of noir, this pulpy, southern-fried mystery is a throwback to an older breed of action film, one where every punch and shotgun blast opens up both physical and spiritual wounds. Twists and turns accelerate as the film reaches its inevitable destination: a gore-soaked dead end. (Sundance)

ELLIE LUMME

USA 2013; R: Ignatiy Vishnevetsky; D: Allison Torem, Stephen Cone, Mallory Nees; 42min, DCP, OV

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Ellie ist eine großmäulige junge Frau, die auf einer Party Ned trifft, einen intensiven Mann. Sie flirtet mit ihm für einen Moment, doch ein wirkliches Interesse ist nicht vorhanden. Doch Ned lässt nicht locker. Eine Geistergeschichte ohne Geister ist ELLIE LUMME und der Film unterläuft seine ratternden Dialoge mit einer listigen Ambiguität, die unter die Haut geht. Ein fesselndes Porträt einer zeitgenössischen Boshaftigkeit.

Film critic Ignatiy Vishnevetsky makes the leap to filmmaking with his debut narrative work, a self-described “ghost story without a ghost.” When 22-year-old Ellie meets a slightly older, seemingly infatuated stranger, he soon becomes a constant—and unwelcome—presence in her life. As their relationship grows increasingly disturbed, this meticulously shot, subtly supernatural tale blossoms into a haunting psychological riddle. (BAM)

FOR THE PLASMA

USA 2014; R: Bingham Bryant, Kyle Molzan; D: Anabelle LeMieux, Rosalie Lowe; DCP, 94min, OV
Deutschland-Premiere

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In einem abgelegenen Haus in Maine analysieren zwei Freundinnen Bilder von diversen CCTV Kameras, die die umliegenden Wälder filmen. Aus diesen Aufnahmen lassen sich zukünftige Entwicklungen der globalen Finanzwirtschaft ablesen. Ausgehend von dieser kryptischen Prämisse entwickelt sich ein intimes lo-fi Abenteuer, das mit Science-Fiction- und Horrorkonventionen liebäugelt und sie gleichzeitig unterwandert. Idyllische Landschaftsbilder treffen auf die Bilderwelt der Überwachungsindustrie.

Quarter-lifer Helen summons her friend—if that’s the right word—Charlie to assist her with some mysterious research involving data provided by CCTV cameras in the woods of an arcadian small fishing village in Maine. “How long have you been doing this?” the newcomer asks the pro, who responds, “A week or a year—makes no difference.” The reply typifies the seductive strangeness and arbitrariness of the plot: Most of Helen and Charlie’s conversations are delivered with zero affect until a raging blowup between the two occurs late one night, never to be acknowledged afterward. FOR THE PLASMA is a modest project of big ideas: about solitude, collaboration, conspiracy, magical thinking.

FOXCATCHER

USA 2014; R: Bennett Miller; D: Channing Tatum, Steve Carrell, Mark Ruffalo; 134 min, DCP, OV

FOXCATCHER

Der Ringer Mark Schultz, der 1984 die olympische Goldmedaille gewann, ist in einem Kreislauf aus täglicher Trainingsroutine, gefangen. Er hat den Höhepunkt seiner Karriere hinter sich, als er den sportbegeisterten Multimillionär John du Pont trifft. Dieser lädt den Sportler ein, an den Vorbereitungen des Trainings für die Olympischen Spiele 1988 teilzunehmen. Dort wird er vom exzentrischen du Pont gleichermaßen in Luxus gehüllt wie zu unaufhörlichem Training getrieben. Nach mehreren vergeblichen Versuchen gelingt es Schultz schließlich, auch seinen Bruder und Mentor Dave zu überreden, dem Team beizutreten. Als jedoch der Druck auf alle Beteiligten in Seoul immer weiter zunimmt, drohen sich die aufgebauten Spannungen in einer Katastrophe zu entladen.

Bennett Miller’s quietly intense and meticulously crafted new film deals with the tragic story of billionaire John E. du Pont and the brothers and championship wrestlers Dave and Mark Schultz recruited by du Pont to create a national wrestling team on his family’s sprawling property in Pennsylvania. Miller builds his film detail by detail, taking us deep into the rarefied world of the delusional du Pont, a particularly exotic specimen of ensconced all-American old money and privilege. Miller’s film is a powerfully physical experience, and the simmering conflicts between his characters are expressed in their stances, their stillnesses, their physiques, and, most of all, their moves in the wrestling arena. FOXCATCHER offers us a vivid portrait of a side of American life that has never been touched in movies. (NYFF)

HAPPY CHRISTMAS

USA 2013; R: Joe Swanberg; D: Anna Kendrick, Melanie Lynskey, Joe Swanberg, Lena Dunham; 82min, DCP, OV

Happy Christmas

Swanbergs Filme bieten eine Form von erwachsenem Mumblecore. Die Kids sind älter geworden, haben Arbeit, Kinder und Familie. Was aber passiert, wenn in dieses noch ein wenig provisorische System die Unordnung einbricht? Hier in Gestalt der ziemlich durchgeknallten, meist betrunkenen Schwester, die kurz vor Weihnachten bei der jungen Familie auftaucht und die scheinbare Normalität durcheinander bringt – und ein paar große Widersprüche werden sichtbar. Mal improvisiert, mal komisch und immer wieder sehr direkt zeigt HAPPY CHRISTMAS die alltäglichen Momente von Beziehungen und wie sich ein Leben Tag für Tag neu zusammenbaut. (Viennale)

When Jenny, a hard-partying 20-something, moves in with her film director brother, his wife Kelly a budding novelist, and their two-year-old son after a break up, the family’s idyllic life is shaken up. Jenny begins a rocky relationship with a baby sitter-cum-pot dealer and she and her friend Carson team up to try and help Kelly find balance in her life. As usual, the results are in the eye of the beholder.

HERE’S THE FUTURE!

USA 2014; R: Gina Telaroli; D: John Budge, Begonia Colomar, Daniel Kasman, Michael Lieberman, Kendra Mylnechuk, David Phelps, Eric Phillips-Horst, Alexis Powell, Tyler Potter, Susannah Simpson, Gina Telaroli, C. Mason Wells, and Cora; 76min, DCP, OV

Here's to the Future

Eine Gruppe von Filmemachern, Autoren, Musikern, Künstlern, Kritikern und Freunden trifft sich im Sommer 2011 in einem Apartment, um unter der Regie von Gina Telaroli eine Szene aus dem Spielfilm THE CABIN IN THE COTTON (DIE HÜTTE IM BAUMWOLLFELD, 1932) von Michael Curtiz nachzustellen. Man isst Pasta und trinkt Rotwein und eine Riege von Laiendarstellern spielt abwechselnd die immer wieder gleiche Szene, jedes Mal in einer anderen Umsetzung. Kameras, Handys und Laptops sind in der ganzen Wohnung verstreut und zeichnen das Geschehen vor und hinter der Kamera auf. HERE’S TO THE FUTURE! ist ein intimer, verspielter und spontaner Blick auf einen entstehenden kollaborativen filmischen Prozess und die Momentaufnahme eines andauernden Kampfes, flüchtige Momente einzufangen, bevor der Tag (und das Licht) entwischt.

Blurring the line between fiction, documentary, and experimental filmmaking modes, Telaroli herself plays a director attempting to recreate a scene from Michael Curtiz’s Depression-era drama THE CABIN IN THE COTTON. While Telaroli presides over a round robin of collaborators who take turns performing the same scene again and again, a roomful of cameras, phones, and laptops capture the scene and its production from every conceivable angle. (Migrating Forms)