SPECIAL PROGRAM: Alfred Guzzetti

Program 1: Family Portrait Sittings + Time Exposure
Program 2: Scenes from Childhood
Program 3: Night Vision + Pictures from a Revolution
Program 4: Short films

Post-film Q&A: Time Exposure, Family Portrait

Nach Thom Andersen, John Gianvito und Travis Wilkerson widmen wir dieses Jahr Alfred Guzzetti das Spezialprogramm und setzen damit unsere Erkundung des amerikanischen Dokumentarfilmschaffens fort, das an der Grenze zum Essay- und Experimentalfilm angesiedelt ist. Die Wahl Alfred Guzzettis als diesjährigen Fokus stellt gleichzeitig einen ersten Schritt dar, das Filmschaffen in und um Boston zu beleuchten, das, gestützt durch diverse lokale Institutionen wie der Harvard Universtität und dem MIT, ein Zentrum des US-Dokumentarfilms bildet und in den vergangenen Jahren durch die Filme des in Harvard angesiedelten Sensory Ethnography Labs für Furore sorgte.
Seinen ersten Kurzfilm AIR drehte Alfred Guzzetti 1971. Ihm folgten zahlreiche weitere Kurz- sowie eine Reihe von Langfilmen. Sein vielfältiges Schaffen, neben seiner Tätigkeit als Filmemacher unterricht er auch noch in Harvard und schrieb ein Buch über Godard, lässt sich vereinfacht in zwei Kategorien unterteilen. Auf den Experimentalfilm AIR folgte ein Zyklus von Filmen, die Guzzettis Familiengeschichte erkunden. Dieser ersten Gruppe autobiographischer Arbeiten gehören unter anderem zwei seiner Meisterwerke an, FAMILY PORTRAIT SITTINGS (1975) und TIME EXPOSURE (2012). Mit dem Aufkommen von Video in den 90er Jahren konzentrierte er sich schließlich wieder vermehrt auf experimentellere Arbeiten und schuf eindrückliche Kurzfilme, in denen er Bilder unser zeitgenössischen Welt reflektiert, wie zum Beispiel in THE TOWER OF INDUSTRIAL LIFE (2000) oder TIME PRESENT (2013). (H.B.)

Following a series of films for theatrical productions, Alfred Guzzetti’s experimental short film, AIR (1971), won first prize in its category at the 1972 Chicago Film Festival. Afterwards Guzzetti embarked on an autobiographical cycle that included the feature-length FAMILY PORTRAIT SITTINGS (1975) and SCENES FROM CHILDHOOD (1980), both premiered at the Whitney Museum of American Art. These led to further autobiographical films and to collaborations with the photographer Susan Meiselas and filmmaker Richard P. Rogers, with whom he co-directed LIVING AT RISK: THE STORY OF A NICARAGUAN FAMILY (1985) and PICTURES FROM A REVOLUTION (1991). These were political and historical documentaries and prompted later collaborations with Susan Meiselas on REFRAMING HISTORY (2006) and A FAMILY IN HISTORY (2011). In the late 1980s Guzzetti began a series of conversations with anthropologist Ákos Östör that resulted in SEED AND EARTH (1994), a portrayal of life in a Bengali village, and KHALFAN AND ZANZIBAR (1999). Around 1993 Guzzetti became interested in the experimental possibilities of the new small video formats and began a series of tapes that included ROSETTA STONE (1993), WHAT ACTUALLY HAPPENED (1996), UNDER THE RAIN (1997), A TROPICAL STORY (1998), THE TOWER OF INDUSTRIAL LIFE (2000), which was selected for the 2002 Whitney Biennial, DOWN FROM THE MOUNTAINS (2002), CALCUTTA INTERSECTION (2003), AMÉRICA CENTRAL (2004), HISTORY OF THE SEA (2004), and STILL POINT (2009). This experimental strain is related to his work with composers, including his contributions to Earl Kim’s EXERCISES EN ROUTE (1971) and to Kurt Stallmann’s SONA (2005) and MOON CROSSINGS (2011).

Program 1
Family Portrait Sittings
USA 1975; R: Alfred Guzzetti; 103min, DCP, OV

Family Portrait Sittings

Der in vieler Hinsicht hervorragende Film von Alfred Guzzetti (…) ist ein Porträt mehrerer Generationen der italienisch-amerikanischen Familie des Filmemachers, wie es von den Familienmitgliedern selbst erzählt wird. Die Vergangenheit wird mehr als Ansammlung verwischter Erinnerungen gesehen, denn als Serie klar identifizierbarer katharsischer Augenblicke. Gemessen an dem Niveau der meisten amerikanischen Dokumentarfilme (…) erscheint FAMILY PORTRAIT SITTINGS als ein erfrischend aufrichtiges und mutiges Stück Arbeit. (Frank Rich)

For years I heard my parents and other relatives telling the stories I recorded. When I was shooting, I just hoped I get good versions of the stories. I can’t think of anything that was off-limits, because what I was most interested in was not secrets, but the ways in which we mythologize our lives by turning them into narrative, even if we don’t write the narrative down or make films about it. FAMILY PORTRAIT SITTINGS is a study of the ways that a family mythologizes itself. (Alfred Guzzetti)

+ Time Exposure
USA 2011, R: Alfred Guzzetti; 11 Min; Blu-ray; OV
A meditation on a photograph of a South Philadelphia street taken by the filmmaker’s father in 1938 – its origins, its consequences, the place it portrays.

Program 2
Scenes from Childhood
USA 1980; Alfred Guzzetti; HDCam, 78min, OV
„Als ich mit den Dreharbeiten begann, habe ich schnell gemerkt, dass die eindrücklichsten Interaktionen zwischen den Kindern stattfanden, nicht zwischen Kindern und Erwachsenen. Gleichzeitig wollte ich den Tagesrhythmus der Kinder beibehalten und es wäre falsch gewesen, den Film in eine klassische Narration zu pressen. Das gefilmte Material schien sich von alleine zu organisieren und ergab spontan einzelne Szenen. Mich erinnerte dies an Robert Schumanns kurze Klavierstücke „Kinderszenen“ und diese ermutigten mich wiederum, den Film als eine Abfolge von thematisch arrangierten Szenen zu strukturieren.“ (Alfred Guzzetti)

What do whales eat? Can a person feel ‚comfortable‘ and ‚hurt‘ at the same time. Can a family have two fathers? Two big brothers? These and other questions are addressed—and sometimes resolved—in Alfred Guzzetti’s delightful, wise, penetrating and insightful SCENES FROM CHILDHODD—a sequence of scenes of 3- and 4-year-olds talking while they work and play (sometimes it’s hard to tell the difference).Watching and listening to Guzzetti’s children, one is struck with an acute sense of the import and importance of the child’s world. It’s a world that oscillates at a moment’s notice between solemnity and profundity and wildly comic humor. Perhaps the best reason to see the film is as a reminder that the child’s world is only a brilliant preview of the adult world to come. (Bruce McCabe)

Program 3
Pictures from a Revolution
USA 1991; R: Susan Meiselas, Richard P. Roders, Alfred Guzzetti; 88min, Digibeta, OV
Niemandem gelangen eindrücklichere Bilder des Leidens, Opfers und schließlich der Siegesfeier der Sandinisten als der Fotografin Susan Meiselas, die die Revolution in Nicaragua für die New York Times und London Times verfolgte. In Pictures from a Revolution kehrt sie nun zusammen mit den Ko-Regisseuren Richard P. Rogers und Alfred Guzzetti eine Dekade später zurück und macht sich auf die Suche nach den Menschen, die sie fotografiert hat. Die Menschen erzählen von ihrem Leben und wie es sich, im Guten wie Schlechten, seit dem Ende des Konfliktes verändert hat und sie erinnern sich an den Moment, in dem die Fotos von ihnen gemacht worden sind.

PICTURES FROM A REVOLTION is a somber meditation on what sometimes looks like the futility of all social struggle. It’s a report on Nicaragua today, recorded by Susan Meiselas, an American photographer who covered the Sandinista revolution, its victory and its collapse. In „Pictures From a Revolution,“ Ms. Meiselas talks to a number of the people she photographed earlier at the height of the battle against the Somoza regime, during the early months of victory and then during the Sandinista Government’s long war against the United States-backed contras. She and her collaborators have made a fine film that transcends partisanship. „Pictures From a Revolution“ is as much about the perspectives of history as it is about specific people in particular events. (Vincent Canby)

+ Vorfilm: Night Vision
USA 2005; R: Alfred Guzzetti; 3min, OV,
War in Iraq

Program 4
Air
USA 1971; R: Alfred Guzzetti; Blu-ray, 18min, OV

What Actually Happened
USA 1996; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 9min, OV
„What I want to recount actually happened.“ „Well, then, I’ll record your story on my tape recorder.“ With his usual generosity, Don Palmiro agreed.

Under the Rain
USA 1997; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 11min, OV
On the road to Shanghai there is a hospital. I have been to this place before but don’t recognize the landscape or buildings. In a pedestrian underpass dancers practice, ballroom-style. Rain falls on a sixteenth-century garden. There is a flash of lightning over the sea. Instead of dying away immediately it remains bright, like a phosphorous flare or bomb.

Down from the Mountains
USA 2002; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 9min, OV
Weaving sounds and images of the city and countryside into an intricate, nearly wordless composition, DOWN FROM THE MOUNTAINS creates a vision of the contemporary world, organized and displayed in ways that only the medium of video makes possible.

The Tower of Industrial Life
USA 2000; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 16min, OV
THE TOWER OF INDUSTRIAL LIFE reveals our false sense of protection as Guzzetti addresses the alienating experience of television and its illusory shelter from a doomed ‚elsewhere.‘ The exquisitely constructed work draws the viewer into a gentle flow of lazy sensual images, then abruptly disrupts it. Our suspicions, our recollections, and our strange, refracted day-to-day understanding of the world are signaled to our conscious and unconscious stream of thoughts and desires. (Whitney 2002 Biennale)

Still Point
USA 2009; R: Alfred Guzzetti; Blu-ray, 15min, OV

Still Point

Gray light falls on a forest. Pedestrians weave their way through an urban landscape. Lightning strikes at the desert’s horizon. Shot in several American locations, Guzzetti’s film captures traces of change and time’s passage.

Time Present
USA 2013; R: Alred Guzzetti; S: Kurt Stallmann; DCP, 17min, OV
A wordless meditation on the present moment by a composer and a filmmaker.