WELCOME TO NEW YORK

USA/F 2014; R: Abel Ferrara; D: Gérard Depardieu, Jacqueline Bisset; 125min, DCP, OmU

Welcome to New York1

Mr. Devereaux ist ein mächtiger Mann. Jeden Tag hantiert er mit Milliarden. Das Schicksal ganzer Nationen liegt in seinen Händen. Devereaux träumt davon, die Welt zu retten und kann sich doch selbst nicht retten. Ein getriebener Mann, ein verlorener Mann. Denn sein sexueller Hunger ist hemmungslos und unstillbar. Als er von einem Zimmermädchen angezeigt wird, beginnt sein tiefer Fall – vor den Augen seiner Frau und denen der ganzen Welt. WELCOME TO NEW YORK ist ein rasender und provokativer Trip in die Finsternis der Finanzaristokratie.

Ferarra’s film is a clandestine production and unwieldly; containing a series of languorous, lengthy and explicit sex surrounded by a kind of claustrophobic, low budget factual reporting of the scenes before, during and after the hotel room attempted rape perpetrated by Gérard Depardieu’s Strauss-Kahn doppelgänger, Devereaux. The French actor, whose bulk approaches epic proportions and when shown nude resembles a late Lucien Freud painting, owns every frame of the film, radically transforming it away from the specifics of the sex life, New York incarceration, and volatile marriage of his subject. He is simply too big, his gravitational pull is too much; he pulls in the true story and Ferrara’s invention and they orbit around his bulk while he makes his way through orgy and jail and infamy with a remarkable heavyset normalcy. (Daniel Kasman)