THE MEND

USA 2014; R: John Magary; D: Josh Lucas, Stephen Plunkett, Mickey Sumner; 110min, DCP, OV

The Mend 2

Mat, ein rücksichtsloser Herumtreiber, der auf die 40 zusteuert, taucht unerwartet vor der Tür seines Bruders auf – und geht nicht mehr weg. Sein Erscheinen löst im stabilen Leben des erwerbstätigen Bruders das reine Chaos aus. In diesem köstlich verstörten und unvorhersehbaren Debütfilm, lenkt Filmemacher John Magary die düster-komische Erzählung einer brüderlichen Hassliebe auf ein zunehmendes unbekümmerndes und nihilistisches Terrain.

John Magary’s debut feature THE MEND opens with a mind-bending overture reminiscent of the découpage of Resnais’s Muriel before easing into something more compressed but still not lacking in ellipses and dislocations. These slips and time-jumps could be punctuated with titles like “Tuesday”, “Wednesday”, à la THE SHINING, but Magary forgoes indicators: a deadbeat thirty-something Mat impinges on his brother Alan and Alan’s almost-fiancée Farrah by crashing at their uptown apartment for — longer than expected (how long?). The tenants leave for vacation before Alan cuts his part of the trip short and comes home — sooner than anticipated (how soon?). At wits’ ends with their mutual drifts the lifelong opposites, Alan and Mat go down, down together in a haze of alcohol and vapes and, intoxicated, as day turns to night and back, slide into new personas whereby the brothers kind of get along. Time mends all wounds? or (Lennon): Time wounds all heels? (Craig Keller)