An Accelerated Under-Development: In the Idiom of Santiago Álvarez

An Accelerated

An Accelerated Under-Development: In the Idiom of Santiago Álvarez (USA 1999/2003)
R: Travis Wilkerson; 63 min; OV

+ Sand Creek Equation (USA 2011, 24 Min)

Am Anfang stand schnödes technisches Versagen. Travis Wilkerson war nach Kuba gefahren, um mit Santiago Álvarez zu sprechen – obwohl er angeblich keinen seiner Filme kannte, nur deren Beschreibungen sowie die Legenden, die sich um den laut Godard „besten Schnittmeister der Welt“ rankten. Der schon schwer kranke Álvarez verwandelte diese Begegnung in einen Regie-Crashkurs mit integrierter Geschichtslehrstunde. Wilkerson filmte das alles – dachte er zumindest, denn daheim zeigte sich, dass ihn die Technik im Stich gelassen hatte. Nun musste er sich mit den Filmen selbst beschäftigen, des Meisters Lehren in ihnen finden … So wurde ACCELERATED UNDER-DEVELOPEMENT zum perfekten Beispiel für angewandte Filmkritik – Wilkerson demonstriert in seiner Arbeit am ­ Material selbst, wie die Filme von Álvarez funktionieren, schöpft so dem Gehalt jener Lektionen nach, die er auf Kuba erhielt. Sichtbar wird: was eine genuin revolutionäre Ästhetik ausmacht. (Österreichisches Filmmuseum)

Santiago Álvarez was one of the great radical film makers whose work should be well known to all those interested in independent minded film making. Álvarez was radical in the sense of politics: a Cuban, he was an ardent supporter of the revolution and director of newsreel production; he saw himself not as a documentarist but as a ’news pamphleteer‘. He was also radical in the sense of form: working with minimum budgets and often re-working footage, he made films that were almost experimental, often personal and poetic. Famously he said: `Give me two photographs, a moviola and some music and I’ll make you a film.‘ Travis Wilkerson’s ACCELERATED UNDER-DEVELOPMENT is an unashamedly didactic, partisan portrait in Álvarez‘ own style: brash intertitles, involving music, stark images. Wilkerson himself is a film maker of the American left and his passion for Álvarez‘ work as a living example is powerfully felt. His film sweeps us into the director’s world, not held back for one moment by a production disaster that would have devastated other film makers. (Filmfestival Rotterdam)

MO 6.1. 20:45; MO 13.1. 20:00

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